Monday, July 19, 2010

mak.....abah....

hari menggu yg lalu saya telah menelefon mak saya.  saya  mengaku sangat jarang saya menghubungi mak saya jika tiada apa2 kepentingan.  kami borak mengenai masalah2 keluarga kami...  saya dgr mak saya nangis... saya pun sebak dan nangis sama...  tak sangka saya boleh nangis sebab tidak pernah saya begini.  lepas tu, saya jd makin rindu dgn mak saya dan setiap kali saya teringat mak saya, saya sgt sedih dan rasa nak nangis lagi.....

saya sedar sebelum ni saya seolah-olah tidak menghargai mak abah saya.  tidak peduli kan mereka sangat.  tapi dalam hati saya, saya sangat SAYANG mereka,  tapi mungkin saya tak pernah tunjuk pun pada mereka.  hanya Tuhan yang tahu betapa sayang nya saya pada mereka walaupun saya selalu lawan cakap mereka, selalu main2 kan mereka.  selalu sorok segala benda yg saya buat...selalu membelakangkan mereka dlm setiap keputusan yg saya buat sejak saya menginjak dewasa...  tapi dalam hati saya.....sentiasa ada Mak dan Abah saya! 

saya tau saya bukan anak yg baik.  yg taat.  yg lemah lembut.  yg sopan santun.  saya ini kasar org nya.  mak saya selalu marah saya pasal perkara ni.  dia kata saya kasar sangat. sombong.  tapi setiap kali itu saya sentiasa dgn pendirian saya sendiri bahawa itu lah saya, walau apa pun, pucuk pangkal nya adalah keikhlasan hati masing-masing.  dan saya sangat berpegang teguh dgn pendirian itu dan berasa bahawa tidak kira apa pun yang orang kata, yang penting adalah niat di hati.  namun sekarang baru teringat betapa kasarnya intonasi saya sewaktu bercakap dengannya...  dan saya rasa bersalah.  mengapa baru sekarang? mengapa tidak dari dulu saya menyedari perkara ini?  oh, sebenarnya bukan saya tidak menyedarinya, cuma saya tidak mahu mengakui...  betapa tinggi nya ego saya.

saya sedang meniti hari-hari dan setiap detik di dalam hari-hari tersebut menambah bilangan usia saya dan seharusnya saya menjadi matang dari sebelum2nya.  dan semakin dewasanya saya, semakin tualah kedua ibu bapa saya.  selama mana lagi mereka boleh bertahan mempertahankan anak-anak mereka sekiranya kami ditimpa kesusahan?  saya dapat lihat wajah kerisauan mak saya setiap kali anak-anaknya ditimpa kesusahan, kesungguhan dan kepayahan mak saya mencari penyelesaian terhadap setiap kesusahan yg telah kami cipta di atas kesilapan diri kami sendiri....betapa kami mementingkan diri sendiri setiap kali membuat keputusan tanpa berfikir.  

hanya di sini saya berani luahkan apa yg terbuku di hati saya. perasaan saya kepada ibu bapa saya kerana tidak pernah terucap di bibir saya ini sendiri untuk mengatakan pada mereka bahawa saya SANGAT SAYANG Mak dan Abah.  tidak terlafaz kata-kata kesalan dan maaf dari mulut saya sendiri kepada mereka di atas setiap perkara yang saya lakukan yang telah menyakitkan hati mereka.

Mak, Abah...
ADIK MINTA MAAF ATAS SEGALA APA YANG ADIK LAKUKAN YANG MUNGKIN TELAH BUAT MAK DAN ABAH BERJAUH HATI SELAMA INI.  PERCAYALAH, SELEPAS ALLAH S.W.T. , MAK DAN ABAH ADALAH ORANG YANG PALING DEKAT DI HATI ADIK, YANG PALING MENYENTUH HATI ADIK!~

1 comment: