Friday, September 17, 2010

Al Kisahnya Aidilfitri...2010

Salam.............

i'm still on leave by the time i post this entry.  untuk tahun ni, cuti sempena raya amatlah panjang aku hamik.  sukeeee banget! from 8/9 - 19/9/10.  lame kan? ala, bukan selalu. =).  wondering apa yg aku buat cuti lelame ni ke? takde apa sgt pun.  mcm biasa je la blk kpg sebelum hari raya, lepas tu raya la seperti kebiasaannya.  tp time cuti ni lapang la sikit fikiran aku, tak yah nak fikir kena bgn pagi2 pegi keje! haha *saya memang pemalas nak bangun pagi*

here we go my journey :

8/9/10 (eh, baru perasan la...cantik tarikh ni rupanya...)
Pagi2 buta (buta tak buta sgt, ala2 rabun je ) for the first time after sahur, aku tak tido balik.  hehe.  sebabnya baru pagi tu la pun nak sibuk2 packing brg nak bwk blk kampung ye.  sejam jugak la aku ambil masa nak siapkan brg2 aku.  rs mcm nk pindah terus ke kampung pun ada....aku nye backpack, tak yah cakap la berat nye...lebih berat dari berat bdn aku kot! haha!  tu baru backpack, belum beg2 sampingan yg lain ye.  haih, kalau ade plan nak lari dari rumah, jgn la ajak aku ye..mmg fail la plan tu disebabkan oleh aku.  ye la, da semua benda aku nak bawak, nak lari cemane nye kan? =D  so, after that, terkocoh kacah aku mandikan diri and terus siap2 nak gerak blk kpg.  dlm kul 7pg aku da gerak balik da....seorang diri tau! well, as usual kan, 'seniman kembara jalanan' ber'musafir di aidilfitri'.  ahha ahhahahaaa poyo.

9/9/10
yey! dpt berpuasa bersama family akhirnya.  di hari terakhir berpuasa.  rindunya...  ada along n family, angah, and we have a special guest for this year celebrating eid with us....en saadiq.  cina muallaf.  abah and mak kenal masa pegi umrah thn 2007 dulu.  da 10yrs dia convert muslim.  convert atas kerelaan sendiri, tanpa sebarang sebab lain, especially for marriage purpose only.  dpt hidayah masa belajar di australia katanya.  he's 32yrs old and still single. anyone interested?  tgh mencari tu....heeee.  so, back to the point, starting 3pm aku da dipaksa menyebokkan diri di dapur tlg2 mak sediakan bahan2 masakan hari raya n berbuka.  aktiviti wajib setiap tahun.  sape lg yg ada selain aku seorang anak perempuan.  luckily this year, my sis in law pn ada.  so, terasa ringan sikit la bebannya.  tak la semua nak tuju kat aku je. heh.  thanx ye kak long! kalau boleh, raya la tiap2 tahun kat segamat....hahahihihuhu.  keje tak berhenti sampai ke tgh mlm.  kul 12tgh mlm okey! dapur tu je la tmpt aku ngan mak.  kul 1 pagi br dpt tidur.  tp mak lg kesian la....sbb dia yg masak, so lg byk benda yg dia kne wat.  every year pn dia la org yg plg lmbt tidur kalau memasak.  cian dia....dpt anak tak reti masak cam aku ni!

10/9/10
Hari Raya Pertama.  whole family sebelah abah berkumpul kat umah arwah pak andak.  tp aku notice thn ni tak ramai sgt, mungkin sepupu sepapat aku yg da senior2 tu masing thn ni tiba giliran beraya kat umah mentua agaknya.  takpela, pepun suasana tetap meriah and bising.  terutama bila tiba bab budak2 beratur nak salam kaut.  mmg sgt riuh.  =) u know wut, thn ni aku skip bg duit raya and sorang pun tak notice! nasib.... hahaha.  selalunya pantang nampak muka aku, serbu saja.  tp kali ni aku duk sorok2 kat hall belakang.  tu pasal org tak nampak.  haha.  tp mana yg dtg beraya di rumah aku lepas tu, dpt la duit raya.  takde la aku berniat nak mengkedekutkan diri kannn.  first day raya...rumah tak henti2 didatangi tetamu.  mmg la busy.  lpss 1 family, 1 faamily lain lagi yg dtg.  tender wat air, of course aku le yg take over.  sedia tu ini semua.... aiyakkkk.  sakit pinggang untuk hari itu! mlm tu pulak cpt2 siap nak keluar g beraya ngn family.  kitorg tak leh lengah2, nti br je nak jejak kaki kat tanah, da ada lg tetamu yg dtg....mmg mcm tu biasanya tiap tahun.  tp kali ni, berjaya g beraya!

Aidilfitri 2010


11/9/10
2nd day hampir sama seperti hr sebelumnya.  aku jd bibik kat dapur.  muka selebet je.  rambut pun serabai.  oh ye, 2nd day....my p0kcek dtg beraya umah!  dtg all the way from kuantan.  tq so much p0kcek bus0ok!  dtg bwk kwn2 dia skali, mana berani dia dtg sorang.  haha...  aku dlm keadaan comot g serve air kat diorg.  buat muka selamba sudah.  tak kuasa aku nak bercomel comelan.  sbb aku sgt penat.  sendiri mau ingat lah.  but before that aku sempat curi tulang jap...g kaco anak2 sedara aku bermain...  sempat snap pic selebet kami...

Lin, Afis & Qiddin (sila abaikan background yg tak indah itu)

Si chumel yg cum0t.  ini budak maaaanyak dia punya songeh.  rasa nak geget2 je dia neh! haiiii qiddin o0o qiddin nampak je suci kannnn...

tu dia...raksasa 'YaYa' dtg nak makan cikidin! aauumm...Lin si kakak yg kat belakang tu boleh lak wat2 control cun~

walaupun comot, aku ltk jugak gmba ni kat belog.  sebab gmba si Yaya yg tlg amik.  biar dia tgk hasil kerja dia bila da besar nanti...
tengok si qiddin...tu sebok nak kejar kamera tu jugak la tu.  nak wat main. ni hasil tangkapan Lin.
ni hasil kerja tangan nafis...aku lyn kan aje diorg ni.

12/9/10
rumah dah sunyi.  along and the family da balik ipoh semula.  budak2 yg 4 org tu da takde...senyap je rumah.  angah pun da balik melaka.  dia yg paling awal balik.  pada hal bujang tu.  lantak lah.  hari tu, aku da ada plan sendiri.  majlis pertunangan my bff masa sekolah STS dulu.  sebenarnya hari tu je, 2 org kwn sekolah aku bertunang serentak.  so, aku g rumah biha dulu then da petang aku g rumah yg sorang lg tu.  aku g ngn Ade and Meimei (my kazen).  sambil2 tu kitorang sempat la g beraya rumah2 kwn sekolah yg lain.  3-4 buah rumah aku pergi siang tu.  da lama aku tak pergi beraya ke rumah2 kwn sekolah.  last time, tak ingat bila.  so thn ni, dpt peluang tu.

masa majlis tunang cik B.  congrats!  i'll wait for ur big day....
sempat raya kat rumah syikin ismail.  she's going to get married this oct.  =) raya terakhir sbg org bujang yeh!
huih...banyak nye aku taip!!!  berapa punya panjang entri ni daaa..... k la. aku short kan story, sbb aku da boring and takut u all pun boring sama kannn.  =D  13,14/9/10 raya mcm biasa.  pastu 15/9/10 aku blk putrajaya.  saje blk awal,  taknak berebut jln raya ngn org lain.  aku nak lalui perjalanan yg tenang.  so skang ni, aku sdg berseorangan di rumah.  tu yg ada masa type post panjang2...hahahihihuhu. k la....how's raya?

No comments:

Post a Comment